Derfor bør du vurdere en chat funksjon på dine nettsider

Kundens kjøpsmønster er i stadig endring, og kundeservice er ikke noe du lenger kun utfører i butikken. Stadig flere kunder gjør søket på nett før de i det hele tatt kommer seg til butikken. Vi har samlet noen grunner til hvorfor din bedrift bør vurdere en chat funksjon på dine nettsider

Hva er live chat?

Live chat er et kommunikasjonsverktøy som du kan legge til på bedriftens nettside. Verktøyet gjør det mulig for de som besøker siden å ta direkte kontakt, for eksempel ved å stille spørsmål, få hjelp til å navigere eller finne verdifull informasjon, ofte informasjon som sitter langt inne å ta en telefon og ringe eller sende forespørsel via skjema eller epost.

Med live chat kan du svare på spørsmål i sanntid og kundene får tilbakemelding umiddelbart. Chat er ofte mye raskere enn de vanlige kommunikasjonskanalene som f.eks. e-post, der det kan ta flere timer for å få svar. Lange svar kan ofte føre til tapt sag.

Det er også lavere terskel å bruke en chat funksjon på dine nettsider enn å ringe. Kundene kan fortsette å søke på nettsiden din mens de får hjelp, og dette viser seg positivt. Du holder kunden på dine sider. De kan da også få hjelp gjennom kjøpsprosessen dersom det er nødvendig. En live chat gir færre avbrytelser og en bedre opplevelse for kunden.

Økt salg

Har du en nettbutikk? En kunde kan lett forlate en handlekurv og nettside dersom de møter en utfordring på sidene. Disse utfordringer kan enkelt løses ved en chatfunskjon, du vinner et salg ved å yte kundeservice ved å være tilstede. Med det utvalget kundene har på nett i dag er det en seier i seg selv at de bare har lagt til en vare i handlekurven. Mange ønsker å kunne ta kontakt på lik linje som i en butikk, mens de gjennomfører en kjøpsprosess.
En undersøkelse utført av emarketer.com viste at 63% av kundene ville returnert til en nettside som tilbyr live chat. 62% sa at det var mer sannsynlig at de ville handle fra den nettsiden igjen, og 38% av deltagerne sa at de hadde utført kjøpet på grunn av selve chatten.

Kopi til kunde

Etter endt samtale kan du veldig enkelt sende kunde en kopi pr epost av samtalen dere har hatt. Det kan være priser som er avtalt / gitt eller andre opplysninger som kan være fordelaktig for både deg som bruker og for kunde å ta vare på.

Livechat er en super mulighet for dere som bedrift å skaffe dere en unikt fortrinn når det kommer til kundeservice. Skal dere skille dere ut, hjelper det å være fremoverlent.

Er du ikke på kontoret? Null stress. Drift har også en egen app for android og IOS så du kan ha med chat funksjon på dine nettsider i lommen

Vi benytter oss av en chat løsning fra drift.com som for en bruker ikke koster noe som helst. Vi hjelper deg med oppsett og opplæring. Priser for oppsett på chat integrert mot wordpress finner du her

Ønsker du å ta en uforpliktende prat om chat på ditt nettsted? kontakt oss via chatten vel 😉